Enrere 27/02/2017

Nou espai expositiu de Sant Salvador

El Pavelló de Sant Salvador, l’últim edifici restaurat del Recinte Modernista, acull el nou espai expositiu de Sant Pau.  Les dues plantes de la construcció han ajudat a diferenciar clarament els llenguatges que expliquen els dos eixos temàtics de l’espai: la història de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau des dels seus orígens (1401) i l’homenatge a la figura de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner.
La visita comença a la planta soterrània, a la que s’accedeix des dels túnels. Una primera projecció en una pantalla panoràmica situa al visitant en els principals continguts expositius que es trobarà al pavelló: l’hospital dins la història de la medicina a Barcelona; el llegat de Pau Gil i la contribució de la societat civil catalana a l’Hospital; i la creativitat de Lluís Domènech i Montaner al servei del nou Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

El recorregut segueix un ritme cronològic. Això permet viatjar per la història, des del primer hospital unificat al Raval l’any 1401 (Santa Creu) fins al segle XXI. Vitrines amb material, plafons informatius, maquetes i pantalles serveixen per presentar una part de la rica col·lecció patrimonial conservada.

La planta superior aprofundeix de manera singular en la figura i obra de Lluís Domènech i Montaner mitjançant una instal·lació d’autor. Es tracta de la recreació contemporània de l’estructura d’un drac, motiu característic de la iconografia al llarg dels temps i que els modernistes van revisar. Combinada amb recursos audiovisuals, la instal·lació permet aprofundir en tres aspectes troncals de Domènech i Montaner: l’erudit, l’arquitecte i l’ideòleg.

El cost estimat d’aquesta actuació ha estat de 4.757.115 € (IVA exclòs), dels quals uns 733.000 € corresponen al projecte expositiu. El 84% del finançament ha anat a càrrec a la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. S’ha comptat amb una subvenció de 371.658 € del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, una altra del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport de 37.336 € i un crèdit de l’IDAE per a la geotèrmia de 284.675 €. El Departament de Cultura de la  Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona, a través de la Mesa de Patrimoni que es va constituir per assessorar i definir els criteris d'intervenció per a la rehabilitació del conjunt modernista, també han participat en el finançament d’aquest projecte amb 74.100 €.