La Fundació Privada

Història

La Fundació Hospital de la Santa Creu i Sant Pau té els seus orígens el 1401, quan el Consell de Cent i el Capítol Catedralici van encarregar la construcció de l’Hospital de la Santa Creu, avui dia seu de la Biblioteca de Catalunya, per fer de la salut un projecte social.

A principis del segle XX, el llegat del banquer Pau Gil i les aportacions de l’Ajuntament de Barcelona van fer possible iniciar la construcció d’un nou hospital el 1902, per atendre la demanda sanitària d’una ciutat en ple creixement demogràfic. La construcció del nou projecte hospitalari, encarregat a l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, va començar el 1902 i va ser inaugurat oficialment tres dècades més tard, l’any 1930, sota el nom d’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

El conjunt de pavellons projectats per Domènech i Montaner s’ha convertit no només en un referent fonamental del patrimoni cultural de Barcelona, sinó també del món, en ser declarats Monument Històric- Artístic l’any 1978 i Patrimoni Mundial per la UNESCO el 1997.